DANIEL FRANZÉN
Spår
Om vi jämför en verksam konstnär med en professionell idrottsutövare, kan vi se många likheter i deras arbete och förberedelser. För en idrottsutövare är stora tävlingar som OS eller VM den ultimata prövningen, där all träning, disciplin och mental förberedelse sätts på prov. På samma sätt kan en utställning för en konstnär vara en sådan höjdpunkt – en möjlighet att visa upp det arbete som skapats under månader eller till och med år av utforskande, teknisk övning och introspektiv reflektion. Utställningen är kulmen på en lång process där konstnären samlar sina intryck, bearbetar sina idéer och slutligen förvandlar dem till något konkret. Innan denna stora händelse, precis som idrottaren inför ett stort mästerskap, har konstnären möjligheten att förbereda sig både praktiskt och mentalt. Denna förberedelse innebär att överväga temat för utställningen, reflektera över den egna konstnärliga utvecklingen och fördjupa sig i de tekniker och material som kommer att användas. Mentalt kan konstnären visualisera det kommande arbetet, fundera över hur verken kommer att uppfattas och bearbeta de känslor som uppstår i samband med att göra verken.
Väst på fjället konsthall har en särskild betydelse som utställningsplats. Byggnaden, som ursprungligen uppfördes på 1950-talet för att fungera som en skola, har genom åren behållit spår av sin tidigare funktion. Dessa historiska detaljer bär på en tyst berättelse om utbildning, växande och lärande, vilket ger platsen en unik atmosfär. Det är i denna kontext jag kommer att göra mina verk direkt på plats, med inspiration från de spåren. Samtidigt kommer utställningen att spegla min egen uppväxt och erfarenheter från grundskolan i Stockholm under 1980-talet. Genom att arbeta med temat kommer jag att utforska hur minnen och miljöer från barndomen kan formas om och ges nytt liv genom konst, och hur dessa platser och tider har påverkat mig både som människa och som konstnär.