HANNAH GILES
YLVA BENGTSSON
Basking in the Afterglow
Basking in the Afterglow är ett fotografiskt verk som består av analoga negativ som har placerats i fjällandskap i norra Sverige och exponerats för konstant solljus och aftonrodnad i juni månad, perioden när timmarna mellan solnedgång och soluppgång är korta.
Med inspiration från de karaktäristiska elementen i landskapet har färger från miljöerna överförts till 35 mm film, exponerats och framkallats. Efter framkallning har filmerna placerats i landskapet och exponerats en andra gång under en tidsperiod 7 till 28 dagar.
Tiden i landskapet får negativets emulsion att reagera och fångar upp spår av jord, vatten eller väderfenomen och tillåter naturen skapa sin egen gestaltning. En abstrakt landskapsbild sker i samarbetet mellan platsen och oss själva. Varje serie är knuten till väderförhållanden, flora och fauna som kan påverka materialet på olika sätt och kan därför inte återfå samma resultat igen. Verket är en reflektion av flera lager förknippat med landskap såsom historia och natur. Vi är fascinerade av hur materialen reagerar i de olika miljöerna och de olika sätt landskap kan upplevas och uppfattas på.
Efter isen
En av platser som används i verket är Kultsjön/Gåaltoe i Sápmi. Platsen är en spirituell och helig plats inom den samiska kulturen.1 I juni hade den sista isen precis smält och vattnet var klart med låga temperaturer. Negativen visar subtila färgskiftningar skapat av ljus reflektionerna intill sjökanten.
1105 meter över havet / Under trädgränsen
Uppe på den karga toppen av Satsfjället var vindarna kraftiga med ett par snötäcken kvar. Vid fjällets grund var klimatet varmare med porlande bäckar från den tinade snön som nådde trädgränsen. Landskapet blev alltmer levande och varierat av växtlivet. Negativen hade ursprungligen samma färg, men visar olikheter mellan de två höjdskillnaderna i landskapet. Negativen från toppen har blekts av solljuset, och negativen under trädgränsen har förändrats av fjällvatten och växtlivet.
Aftonrodnad
Under en månads tid placerades negativ utomhus, exponerade för väderfenomen och som har blekts av ljuset. Ylva Bengtsson och Hannah Giles bor och arbetar i Göteborg och började samarbeta under studier – konstnärligt masterprogram i fotografi vid Akademin Valand. Sedan dess har de tillsammans genomfört residens både i Sverige och England och ställt ut med ett flertal projekt, senast på Southcombe Gallery och medverkan vid Devon Open Studios i England hösten 2023, med stöd från bland annat Konstnärsnämnden. Deras pågående samarbete undersöker abstraktion av landskap och experimenterar med kameralöst fotografi. De använder fotografisk film likt en canvas i direktkontakt med landskapet/miljön.
*Verken har skapats under en månads residens vid Ricklundgården i Saxnäs, juni 2023.Med stöd av Lundgrens Stiftelser.
www.hannahgiles.co.uk @hlgiles
www.ylvabengtsson.com @ylva.viola
​