JOSEFINE ÖSTLUND
Pincettgreppet
I utställningen Pincettgreppet presenterar Josefine Östlund en stor nyproducerad skulpturserie.
Titeln Pincettgreppet syftar på ett stort utvecklingssteg för ett litet barn men samtidigt en fokuserad rörelse på en 20 tons grävmaskins gripklo. Att kunna ta tag i något mellan tummen och pekfingret. Rörelsen. En mekanisk arm. Den stora gripklon på den tunga grävmaskinen greppar ett 1000 kilo tungt betongblock. Maskinen. Kroppen.
Josefines arbetsmetod är platsspecifik och skulpturernas material kommer från platser där stora arbetsmaskiner verkar och lämnar spår. Byggarbetsplats, vägarbete, kalhygge, industriåtervinningscentral. Materialet har slitits isär, brunnit upp, körts slut på, arbetat, flyttats och knuffats på. Det låter, gnisslar, gnäller och skriker. Skulpturerna är födda ur dramatiken på dessa platser.
Flera av skulpturerna kommer Josefine att bygga på plats i utställningsrummet som i sig tidigare har nyttjats som skolbespisning och lokal för pirogtillverkning. Spåren som finns kvar där talar om transport och utfodring. Som symbol för något nödvändigt, växande och ett litet barns basala behov.
Josefine Östlund (f.1990, Eskilstuna) är verksam i Holmsund, Umeå. Hon tog sin Masterexamen i fri konst vid Konsthögskolan, Umeå universitet år 2020 och har sedan dess medverkat i en rad grupputställningar på bland annat Bildmuseet, Umeå (2022), V-Z-O-R Artspace, Berlin (2022), Museum of Contemporary Art, Skopje, Makedonien (2023), samt Liljevalchs konsthall, Stockholm (2024). Hennes konst finns i Umeå regions samling.
Östlund har arbetat som konstnärsassistent åt Tilda Lovell (2020-2021) och hon har sedan många år tillbaka arbetat med pedagogiska uppdrag och är återkommande gästlärare i performance på Konstskolan i Umeå, samt gästlärare på Kandidatprogrammet, Konsthögskolan, Umeå universitet. Östlund är även medgrundare till Mareld, Västerbottens konstförening.